lördag 27 mars 2010

”konsumtionssamhälle är ett tillstånd av evig otillfredsställelse”


Passerade nyligen Östermalmstorg och kunde konstatera att det nya huset som ersatt det gamla Folkan huset börjat användas. I de två nedre planen har Åhléns flyttat in. De mellersta planen, avsedda för kontor, och de översta för exklusivt boende, verkar fortfarande vara under uppbyggnad.

Det gamla huset med sin fasad från en oöm ombyggnad 1935, var väl knappast något skyddsvärt och heller inte mycket att sörja över. Men märkligt nog innehöll huset murar från 1800-talets Ladugårdslandsteater. Intressantare är att fundera över vad som nu har rests på platsen.

Det nya huset är naturligtvis en kompromiss tillkommen efter oändliga manglingar i kommunala nämnder, hos arkitektkontor, och i fastighetsägaren SWOT analysmöten. Den historien har skrivits spaltkilometrar om, bl.a. i lokaltidningarna. Men vad blev det för hus och vad säger huset om tidsanda?

Först och främst: hur ser det ut? Vad ger fasaden för associationer? Jag kan bara tänka på två saker. Det första jag ser är taffliga marmorimitationer uppsatta som plattor över hela fasaden. Jag tänker direkt på dagens svenska konsumtionstempel förortsgalleriorna som alla med sin konstlade estetik gärna använder marmor och mässing som markörer i innemiljön. Torget är alltså inte ett torg längre utan en jättelik galleria! Efter ett tag ser jag andra saker: En sval nordisk björkskog stiger fram ur morgondimman. Drömmen om natur och stillhet bortom kommers och storstadshets! Jag blir inte klok på husets uttryck.

Men jag kan inte heller avhålla mig från att se huset som en allegori över konsumtionssamhället och, som sociologen Zygmunt Bauman karaktäriserade det ”ett tillstånd av evig otillfredsställelse” i sin bok Konsumtionsliv som utkom på svenska för några år sedan. Bottenplanets nya moderna Åhléns är på något sätt en grundskola i konsumtion. Här finns det mesta som inte är livets nödtorft, här kan du lära dig välja rätt varumärke, här kan du lära dig om livsstilskonsumtion.
Vilka företag som flyttar in på kontorsplanen vet jag inte men det är väl ingen vild gissning att verksamheten kommer beröra konsumtion i någon mening, varor, tjänster, allt som kan nära vårt behov av tillfredställelse i Baumans mening.
Höst upp, i det som tidningarna utnämnt till Sveriges dyraste våningar, kommer, också enligt kvällspressen, en av Sveriges rikaste flytta in. En, sannolikt hedervärd entreprenör i snabbmatsbranschen. Konsumera mer Maxi-mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar