Macau dyker upp i diset när snabbfärjan närmar sig. Det som
dominerar sjösidan är de stora glädjelösa kasinokomplexen, men bakom, uppe på
några kullar, finns rester av det Macao som jag är mer intresserad av, det som skulle bli den sista europeiska kolonien
i Asien.
Ett stökigare, lite smutsigare Hongkong, ett av världen mest
tätbefolkade samhällen, ett land utan natur men ändå ett av världens rikaste
områden. De senaste decenniernas inkomster från kasinoverksamhet har skapat ett
svåröverträffat välstånd, med medelinkomster som bara överträffas av
gulfstater.
Till skillnad från Hongkong, sex mil över vattnet österut, med sitt
spektakulära läge och sitt renommé av sofistikerad världsmetropol, är Macau
mindre, ännu kompaktare men framför allt en plats med en tydligare historia. I
staden finns många rester från den fyrahundraåriga koloniala eran. Macau var
under århundradena en portugisisk besittning. Historien från Portugal, landet
som alltid varit för fattigt för sina kolonier, genomsyrar Macaus självbild med
ett eget kreolskt språk, med egna traditioner och som en kulturell smältdegel
av Europa, Afrika och Asien. Synligt i gatubilden är kyrkor och profana
byggnader med ett unikt eget uttryck: Lojala senaten vid senatstorget, med sin
enkla fasad från 1700-talet, en 1800-tals teater, ett moriskt palats för en
indisk köpman, alla byggnader som tillsammans har blivit ett UNECO världsarv.
Trappan upp till ruinen av sankt peterskyrkan är överfull av
turister. Ruinen är egentligen bara den kvarstående kortväggen, en lustig
barockfasad med insmugna kinesiska tecken och referenser. Kyrkan byggdes av
utsända jesuiter och det är tydligt att fasaden försöker övertrumfa Il Gesù, jesuitordens pompösa moderkyrka i Rom. Här i Macao blev det dock aldrig någon
överdådig kyrkointeriör utan bakom fasaden doldes en ganska enkel träbyggnad. Träkyrkan
brann ner och kvar står sedan 150 år en ensam vägg. Det sägs på skyltar att den utsirade
barockfasaden påminner, nu i sitt ruinerade skick, om en klassisk kinesiskt ceremoniell
port och därmed förklaras Macaobornas och de kinesiska turisternas fascination.
Turen tillbaka till Hong Kong på kvällen blir skumpig. Då och då
gör bärplansbåten tvära höjningar och djupa nigningar, jag kämpar med sjösjukan
men mina medpassagerare verkar tåliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar