söndag 9 juni 2013

Marstrand i juni


 
Redan innan vi tagit oss över det lilla sundet till Marstrandsön, hör vi trumslag och medeltidsvrål uppe från fästningen på andra sidan. Väl framme får vi förklaringen: festivaldagar med tornerspel, yxkastning och lätt övergödda lajvare med väpnarmundering och anakronistiska tatueringar. Turistbyrån lovar att vi kan se fästningen ändå men festivalspektaklet har intagit hela området och avkräver oss en hutlös summa för inträde. Vi vänder om och jag får fantisera om vilka fängelsehålor general Pechlin och mindre bekanta fästningsfångar fick framhärda i. (Just intrigmakaren Pechlin lär ha haft en ganska hygglig tid här på Carlstens fästning och när han dessutom efter några månader flyttades till Varbergs fästning fick han till och med vistas ute i staden.)

Istället går vi runt i den lilla trästaden och funderar var Selma Lagerlöf satt och skrev Herr Arnes Penningar. Säkert var hon här på sommarhalvåret och fick också fantisera om vinterns isande havsvindar och det infrusna fartyget på redden, vartill Marstrands kvinnor vandrade i fackeltåg för att hämta hem liket av den mördade Elsalill. När liket är återbördat, bryts isen upp och fartyget går loss. En suggestiv scen i en annars ganska långtråkig historia.

Vi avslutar med ett snabbt besök i konsthallen Strandverket, öppnat förra året och nu på försommaren befolkad av Maria Miesenbergers hoppande och klättrande retinafigurer (förra sommaren klättrade dessa omkring i Artepelag på Värmdö) och Lennart Nilssons bilder på foster i saltlag. Strandverket är ännu ett i raden av privata initiativ på konsthallsmarknaden, denna gång bekostat av Göteborgs tidningsfamilj Hjörne.   

När vi väntar på färjan tillbaka kommer tre skrålande kondottiärer vandrande längs kajen. Kanske är det Sir Archie, Sir Filip och Sir Donald, Herr Arnes banemän, som dröjt sig kvar.                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar