söndag 17 februari 2013

Kontorsbåsets ödsliga torftighet mot TV-rummets murriga instängdhet

Den finländske konstnären Erno Enkenberg stora dukar kunde ses på Galleri Heinos del av Market på Konstakademin i helgen. Enkenbergs bilder är vardagsmiljöer, kontorsinteriörer, bankomater, lättigenkännliga med ändå märkligt stiliserade. Han lär arbeta med att först bygga en noggrann modell, därefter ta fotografier och sedan överföra bilderna på duk. Resultatet blir en blandning av igenkänning och tomhet, ofärdiga platser man inte vill hamna i.     



I någon mening den totala motsatsen är Thomas Broomés bilder från Ingmar Bergmans hus på Fårö. Till synes realistiskt återger han de nu välkända inomhusmiljöerna, med nedsuttna fåtöljer, nerklottrade nattygsbord och oändliga rader av videokassetter prydligt ordnade i bokhyllor. En miljö som vi efter de senaste årens reportage och skriverier lärt oss att uppskatta, kanske för att den store regissörens inbodda stuga så liknade våra egna miljöer. Men bilderna ger ett märkligt intryck, de ser lite ut som vore de gjorda som med gammaldags tändsticksteknik, uppbyggda av små smala fält. Och vid noggrann granskning ser jag att allt är liten, nästan mikroskopisk text. Så får den här miljön ytterligare en bärare av undertext, nu helt konkret.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar