Gustav Vasa började på ålderns höst kalla sig Vendernas konung,
eller på latin rex Vandalorum. I och med det injicerade han en par svårartade
missuppfattningar i svenskt regaliskt vokabulär, dels att venderna skulle syfta
på folk vid södra östersjökusten - när han troligen avsåg finnar, och dels att
venderna och vandalerna skulle vara samma folkgrupp. Nåväl, vandalerna hade själva
av allt att döma definierat Skandinavien som sitt urhem, så varför inte förlägga
detta urhem till det småländska höglandet tyckte en möbelhandlare i Värnamo och drog igång projektet Vandalorum. Sagt
och gjort, nu reser sig ett par röda lador på ett fält vid motorvägen. Men det är roligare än det låter. Inne i husen
har Erik Dietmans verk ställts samman i en första större utställning efter hans
död 2002. Verken har inlånats från olika håll, från privata samlingar men också
museer bl.a. känns hans inplåstrade stolar med varsitt ben utbytt mot en kaktus
igen från Moderna Museet.

Hur var det då med vandalerna? Jo, de frigjorde sig från de
mörka germanska skogarna på 400 talet, drog sig neråt Sydeuropa, slog sig ner i
Nordafrika, bildade ett litet kungarike och försvann i slutet av 500 talet.
Under deras korta storhetstid levde de rövare, plundrade Rom lite och var
allmänt jobbiga, men mest tog de storögda till sig den borttynande romerska
kulturen, blev kristna och gifte sig med inhemska kvinnor. Den bysantinske
historikern Prokopius beskriver detta i sin bok ”Vandalkrigen” (översatt av
Sture Linnér 2000). Särskilt mycket
okynnesbrottslighet – vandalism - ägnade de sig troligen inte åt, det ryktet
hade Voltaire spritt ut på 1700 talet.
Kanske var Dietman en äkta vandal, tänker vi när bilen susar
vidare genom skogen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar