Den första vi ser är Woody Allens ”Midnatt i Paris” från förra året. En charmig och i positiv mening lättviktig och sofistikerad film. Paris presenteras i vykortsbilder och alla karaktärer ges liv och utrymme.
I en scen, när filmens huvudperson i ett av sina nattliga drömmerier möter gräddan av tjugotalets avantgarde föreslår han som hastigast till Luis Buñuel att denne ska göra en film om ett sällskap som efter att ätit middag inte kan lämna bjudningen. Först tänker jag att detta är en blinkning till oss tittare att känna igen handlingen i Buñuels sena film ”Borgerskapets diskreta charm”.Men sedan försöker jag dra mig till minnes handlingen och undrar om inte den filmen beskriver ett sällskap som aldrig ens får någon mat trots otaliga försök. Nej det måste vara någon annan anspelning som görs i Allens film. Efter en snabb sökning på nätet förstår jag att det är en av Buñuels tidigare filmer som avses, Mordängeln (i original "El ángel exterminador") från 1962.
Handlingen i Mordängeln är att ett högreståndssällskap bjuds in till en herrgård för en middagsbjudning. Genom en mystisk osynlig mur (eller om det är masspsykos) hindras sällskapet att lämna huset och tvingas stanna kvar. Alltefter att dagarna går faller de borgerliga fasaderna och middagsdeltagarna tvingas alltmer att leva som djur omgivna av djur. En surrealistisk klassiker om konvenansens bojor.
Det är precis så en film ska fungera; ge en stämning, skapa nyfikenhet och kanske leda till handling. Midnatt i Paris ska vara Woody Allens 41:a film, en film som utspelas i Rom är redan klar. Han är mästerlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar