Det är svårt att inte associera till Kirkeby när vi ser
Andreas Eriksson på Bonniers konsthall nu i helgen. Av olika skäl, dels
samma naturmystik, dels att denna utställning också är ett slags popularisering.
Bonniers konsthall har inte sparat på krutet denna vinter med helsidesannonser
och affischer på stan, den här gången ska publiken komma. Och kanske lyckas de,
denna lördag är det ganska tätt mellan kulturtanter och hippa 30-åriga vasastanbor.
Eriksson leker med olika uttrycksätt, förutom måleriet,
gipsavgjutningar av frätt frigolit och mullvadshögar, även dekonstruerade
trädgrenar och fotografier överförda till damastvävnader. Men det är trots allt måleriet
som intresserar; Eriksson har antagit utmaningen från Kirkeby och inreder en
hel sal med monumentala naturbilder, mest murkna stubbar på Kinnekulles
sluttningar. En bild sticker ut, med större djup i bilden och med lite
somrigare färger. Dessvärre har målningen fått
den ganska osmakliga titeln Ted Kaczynskis stuga. Uppenbarligen efter den ökände unabombaren
som fortfarande avtjänar sitt livstidstraff för tre mord och 27 lemlästningar,
allt utfört i teknikfientlighetens och civilisationshatets namn. Jag hoppas inte att vår
elöverkänslige konstnär känner samhörighet med denne galning. Man kan faktiskt
förhålla sig till naturen på ett både humanistiskt och tolerant sätt, det tycker jag iallfall hans bilder visar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar